Teammedlemmene på det rosa laget

 

Torsdag til fredag forrige uke deltok jeg på en 24-timers design utfordring i regi av Norsk Designråd. Utfordringen var å lage et produkt, en tjeneste eller applikasjon som kunne bidra til sosial integrering. Konseptet skulle være kommersielt interessant og teknisk mulig.

Internasjonal deltakelse og mange designdispliner
Fire grupper bestående av designere fra mange ulike disipliner deltok på utfordringen. Deltakerne var fra 14 forskjellige land. I min gruppe var det 3 studenter innen produktdesign, 2 grafiske designere, en kunster og meg som interaksjonsdesigner. Vår designpartner var Scolastique, en flott 62 år gammel dame som kom fra Kongo og som måtte starte et helt nytt liv da hun kom til Norge med familien. Vår oppgave var å intervjue henne og lage en løsning inspirert av hennes behov.

Vant pris for beste presentasjon
Et av utsagnene fra vår designpartner angående det å flytte til et nytt land var at «uten kommunikasjon skjer det ingenting». Med dette som utgangspunkt designet vi et modulært byggesett for hager og bakgårder. Idéen var at settet kunne kjøpes inn av velforeninger og sameier og at beboerne ville får et naturlig sted å starte kontakten ved å sette det sammen, dyrke grønnsaker, leke etc. Det var veldig morsomt og lærerikt å samararbeide med designere fra flere forskjellige disipliner. Selv om sluttproduktet var langt borte fra det jeg jobber med til daglig, var det mye å lære av prosessen og de perspektivene designpartnerne gav på inkluderende design. Vår gruppe vant pris for beste presentasjon.

Inkluderende design
Inluderende design en ett av flere begreper som brukes om det å lage løsninger som passer for flest mulig mennesker. Når inkluderende design blir en del av designprosessen, kan det faktisk gjøre profitten større og bidra til at produkter eller tjenester når ut til et større marked. «Universell utforming» og «design for alle» er andre begreper som brukes i denne sammenhengen. Uttrykket «gjennomsnittsbrukeren» er rett og slett avleggs. Det var også snakk om inkluderende design når det gjelder markedsføring. Det ble blant annet vist til at når befolkningen stadig blir eldre er det ikke lenger de unge, kule som er de viktigeste og sterkeste kjøpegruppene.

Flere konsepter
Under designutfordringen jobbet alle fire gruppene frem konsepter som skulle tilfredsstille kriteriene. Resultatene som ble presentert var blant annet MyWay – en applikasjon som samlet informasjon om tilrettelegging, benker, bakker og hindringer som vil gjøre det lettere å ta seg frem for eksempel hvis du har problemer med å bevege deg eller du trille barnevogn. En annen gruppe hadde kommet frem til en nettjeneste for å bestille «ekstraordinære eksperter», dvs folk som hadde ekstra innsikt i de utfordringene man må ta hensyn til når man skal designe noe inkluderede. Mens en tredje kom frem til en løsning som gjorde det mulig å få informasjon via lyd i stedet for tekst når man var ute i et byrom.

Mer om deltakere og vinnere i designutfordringen: http://www.norskdesign.no/innovation-for-all-2012/winners-of-design-challenge-announced-article22285-8931.html

Gode grunner for inkluderende markedsføring: http://www.norskdesign.no/innovation-for-all-2012/winners-of-design-challenge-announced-article22285-8931.html

Unge menn er ikke den viktigste demografiske gruppen innen teknologi http://m.theatlantic.com/technology/archive/12/06/sorry-young-man-youre-not-the-most-important-demographic-in-tech/258087/

 

Bånn i bøttaDårligHelt greitBraDritbra! (Antall stemmer: 1 Gjennomsnittscore 5.00 av 5)
Loading ... Loading ...

One Response to “Inkluderende design – 24-timers utfordring”

  1. Fra plagsomme til motiverende it-systemer Says:

    [...] et arragement om inkluderende design tidligere i år ble vi oppfordret til å ta utgangspunkt i det ekstreme når vi skulle lage [...]

    Bra? Thumb up 0 Thumb down 0

Leave a Reply