Brukervennlighet er et folkekravDen nye e-bokløsningen, Bokskya fikk en god dose kritikk da den ble lansert 4. april 2011. Twitter-folket fikk beskjed om at de var “sure ” , men i bunn og grunn synes jeg mange har utvist stor tålmodighet og pågangsmot når det gjelder å skaffe seg norske e-bøker. Mange av kommentarene som har kommet i forbindelse med Bokskya (eller Bokskyen, som jeg gjerne ville kalt den), handler om brukervennlighet. Brukervennlighet er ikke lenger noe man kan velge bort. Folk finner seg rett og slett i alt mulig rart av tekniske omveier og fiksfakserier. Brukervennlighet er en hygienefaktor. Det finnes mange metoder, verktøy og mennesker som gjør systemer og websider mer brukervennlig.

Hvorfor lages det i det hele tatt systemer som ikke er brukervennlig?
Det finnes mange underliggende årsaker til at det lages systemer som ikke oppfattes som brukervennlig av sluttbrukerne. Rubin og Chisnell (2009) nevner blant annet:

  • Utvikling fokuserer på maskin eller system fremfor brukernes behov.
  • (Feilaktig) antakelse om at målgruppen har de nødvendige tekniske forkunnskapene.
  • Design av brukervennlige løsninger er vanskelig.
  • Manglende kommunikasjon – for eksempel at markedsavdelingen sitter på informasjon om brukerne som ikke når frem til dem som lager produktet.
  • Ferdig løsning blir forskjellig fra det som ble designet.

Firmaet User Interface Engineering i USA har gjennomført en omfattende studie der de forsøkte å finne et mønster i hvordan det tas beslutninger som fører til at ting blir vanskelige å bruke. De regnet med å finne mange og kompliserte handlingsmønstre, men fant kun én eneste ting verdt å rapportere: For alle brukervennlighetsproblemer de studerte, var årsaken den samme. De som hadde tatt beslutningen om at noe i brukergrensesnittet skulle være slik, manglet informasjon som gjorde dem i stand til å ta et valg vedrørende brukervennlighet (Rubin & Chisnell, 2009).

Mange har rapportert om problemer med brukervennligheten i Bokskya og de omliggende nettbokhandlerne. Ved å gjennomføre (flere) brukertester og knytte til seg entusiaster og fagpersoner kunne de som stod bak prosjektet lettere fått innsikt i de problemene som brukerne av tjenesten ville komme til å støte på.

Hvilken lærdom kan andre prosjekter dra av Bokskya-lanseringen?
1. Ta brukervennlighet på alvor
2. Kjør brukertester
3. Involver interessenter og entusiaster i prosjektet
4. Det er viktig å være tilstede og svare på spørmål når det stormer som værst ( @rudolfsen i Bokskya får kudos for god og fattet håndtering av alle spørsmålene.)

Nettløsninger for allmenheten som lanseres etter 1. juli 2011, må i tillegg til å være brukervennlige også følge DIFIs kvalitetskrav for universell utforming.

Les også:
Brukertestvettreglene – for deg som skal kjøre din første brukertest
Fiks de små brukervennlighetsfeilene først
Alt om boken Praktisk brukertesting
Tips for deg som vil lære mer om brukervennlighet

Jeg kan ikke la være å lure på hva som hadde skjedd og om tonen hadde vært en annen hvis Bokskya hadde blitt lansert med merkelappen BETA. Hva tror du?

Bånn i bøttaDårligHelt greitBraDritbra! (Antall stemmer: 2 Gjennomsnittscore 4.50 av 5)
Loading ... Loading ...

2 Responses to “Brukervennlighet – et folkekrav”

  1. Tore Says:

    Bra innlegg, et annet problem jeg ofte finner med brukervennlighet er at alle kan mene noe om det, og ofte gjør det, det er ikke så lett å si at noe er feil, mens f.eks. de færeste mener noe om koden i et prosjekt. Dette kombinert med at en ofte overvurderer egne ideer og tanker om hvordan ting skal være tror jeg fort kan føre til dårlige løsninger hvis man ikke tar besluttninger basert på erfaring og metoder. Selv om det jo blir mindre av dette etterhvert som brukervennlighet får flere metoder og “dokumentert” kunnskap.

    Bra? Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Eli Toftøy-Andersen Says:

    Tusen takk, Tore. Det er veldig vanlig å anta at noe er enkelt, bare fordi man selv synes det er enkelt. For sluttbrukeren er brukergrensesnittet selve systemet. Folk flest har få forutsetninger for å mene noe om hvordan koden (som er usynlig for dem) bør være.

    Bra? Thumb up 1 Thumb down 0

Leave a Reply