Redd miljøet med bedre informasjonsdesign
20.02.2010

Vil du gå opp eller ned? Dette er
informasjonsdesign a la Extra Joker Nord.
I vinter har det vært store problemer med luftkvaliteten i Bergen sentrum. Kompiskjøring, annenhverdagkjøring og bedre innfartsparkering har vært prøvd ut for å bedre situasjonen. Et tiltak som trolig ville fått flere i Bergensområdet til å reise kollektivt er rett og slett å gjøre det lettere å finne ut når bussene går.
Østlendinger som er irritert på at sanntidssystemet er ute av drift eller trøndere som strever med å regne ut hvor lenge der er til bussen kommer skulle bare visst hva slags bussruter folk på vestlandet må stri med.
Motivert for å reise kollektivt
En utenbys kar var nylig i Bergen i forbindelse med et forskningsprosjekt. Han skulle besøke flere skoler i Bergen og omegn, deriblant en skole på Osterøy. Han ville gjerne reise kollektivt og hans verter i Bergen gjorde helhjertede forsøk for å hjelpe mannen å tolke de lokale bussrutene.
Konklusjonen ble
1. Du må ha detaljert lokalkunnskap for i det hele tatt å ha en sjangs
2. Du må ikke ha dysleksi, konsentrasjonsvansker eller være morgentrøtt
3. Du må ha et intenst ønske om å ta buss og finne ut når denne går
Informasjonsdesign a la Extra Joker Nord
Piler opp og ned, innramming, kursiv, understreking og fargelegging er bare noen av virkemidlene som er brukt i disse bussrutene. Selv med pågangsmot og høy motivasjon er det vanskelig å lese bussruten for linjen 390/900. Klarer du å finne ut hvordan du kommer deg fra Nesttun til Hatland ungdomsskole innen kl 09.30?
Se pdf-versjon av bussruten her.
Legg merke til fotnotene
Fotnotene i disse ruteheftene er et kapittel for seg. Her tas nesten hele alfabetet i bruk. Rute 380 Bergen – Lonevåg – Tyssebotn inneholder også rutetider for Hatland ungdomsskole. Følgende fotnoter og tilleggsopplysninger er hentet fra denne ruten:
X = Berre når det er reisande dit. a) Korresp. b) Skuledagar 3 min. seinare. e) Går etter førehandstinging tlf. 56 39 38 42 E) Ekspressbuss for reisande til Osterøy. g) Snur v/ungdomsskulen.
- Rutetidene i Åsane er ca. passeringstider
-
Ruter Bergen – Haus – Valestrand, sjå rute 390.
- Vidare om Borleitet Myking dersom reisande
Løsningsforslag
Bedre informasjondesign vil gjøre det lettere å ta buss i Bergen og omegn. Følgende kan gjøre bussrutene mer leselige
- Gi rutene forståelige navn
- Ikke dekk over det faktum at det finnes få avganger ved å plassere mange ruter på samme side i ruteheftet
- Ikke si for mye på en gang
- Lag egne ruter for ferier og skolefri
- Ikke gi publikum i oppgave å regne ut når bussen går fra deres stoppested
- Forklar hvor man evt må bytte buss og hvor lang ventetiden er
- Kutt ned på bruken av fotnoter
- Kutt ned på bruken av ulike “grafiske” elementer
- Gjør bussrutene mest mulig forutsigbare
Med andre ord, det beste vil være å gjøre slik Haakon Halvorsen foreslår i en kommentar til denne bloggposten: ” kast den og lag den på nytt fra bunnen av. Den er ikke til å redde slik den ser ut nå.” I Bergen har gatekunstnere derfor tatt saken i egne hender.
Følgende vil også være til stor hjelp for passasjerene
- Gi alle busstopp et navn
- Heng opp et skilt på hvert busstopp som forteller hva det heter
- Heng opp en ruteplan på busstoppet som forteller når bussen går fra dette stoppet
- Annonser holdeplasser automatisk
Jeg håper disse tipsene kan være til hjelp ved neste revisjon av bussrutene. Hyppigere avganger og oppgradering av søkemuligheten på Tide.no er andre tiltak som kan vurderes for å få flere til å reise kollektivt og dermed gjøre luftkvaliteten i Bergen bedre. Har du andre informasjonsfaglige forslag? Skriv gjerne en kommentar til artikkelen.
Relaterte lenker
Rotete rutetabeller i Trondheim
Bussomveltning like om svingen (i Trondheim)
Hvilken nedgang skal jeg velge? (om t-baneskilting i Oslo)
Flere morsomme bussruter fra Tide
Spille Extra Joker Nord
Bussruteparodien Ventetid (legg merke til fotnotene i stor versjon )
Start en grasrotaksjon
Via en kollega har jeg en oppfordring til dere som bor i Bergen; Start en grasrotaksjon som går ut på å navngi alle busstopp uten navn og henge opp navneskilt på disse. Det burde være et overkommelig sted å begynne. Noen som tar utfordringen? Jeg skal med glede legge ut lenker til bilder av nye busstoppnavneskilt.
Tusen takk til venner i Bergen for inspirasjon og innspill til denne bloggposten.


February 21st, 2010 at 13:13
Hehe.
Det jeg heller ikke skjønner noe av, er Tur nummer som står i ruteboken.
Nei, takke meg til Kolumbus sine rutebøker, der er det iallfall ikke en jungel av piler, men snarere noen fotnoter og en gul bakgrunn. Samt at tidene er kronologiske, du leser nedover og bortover istedet for oppover.
http://www.kolumbus.no
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 13:21
Meget bra innlegg!
Denne rutetabellen er fullstendig ubrukelig. Piler, bokser, kursiv og fet skrift i en salig blanding.
Morsomt også at enkelte av fotnotene er med STORE bokstaver – uten at det blir forklart noe nærmere.
Les også fotnote:
V) Vinterrute; går ikkje i skulen sin sumarferie.
Betyr det at de definerer alt som ikke er sumarferie som vinter på vestlandet?
Jeg har bare ett forslag til å gjøre denne tabellen bedre: kast den og lag den på nytt fra bunnen av. Den er ikke til å redde slik den ser ut nå.
mvh
Haakon
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 13:21
Nå er jeg vokst opp med rutetabellen til Oslo og Follo Busstrafikk A/S (nå Norgesbuss), og synes disse er korte, konsise og enkle og forstå, her er et eksempel på hvordan du får mye informasjon i en liten tabell uten masse fotnoter:
http://trafikanten.no/trafikkinfo/tabeller/os/oslo-syd.pdf
Og sånn ser generelt alle rutetabeller ut i hele Oslo-området. Ser ut som mange har noe å lære av #Ruter!
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 13:57
Enig i det som er nevnt. Søket på nettsidene er også ille nok, men eg har fleire gonger måtta klage på at rutene i databasen ikkje stemmer med verkelegheita. Er det ein stad dei burde stemme, så er det der. Eg håpar dei har teke det til seg, for det er generelt liten vilje til å forandre på ting i Bergen. Kommunen prøvde for ikkje så lenge sidan å lokke oss til å ta buss med reklamekampanje; dei forstår ikkje at det er busselskapet som må endre haldningar. Håpar i det minste det kjem eit logisk billettsystem på bussane no som Bybanen kjem i drift. Slik det er no må eg bruke eit rabattkort (inneheld eit visst antall reiser) som ikkje eingong tillet meg å bytte buss.
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 15:24
- om dere vet at bussen er 15 min forsinket i rushet hver dag. Justere rutene.
- prøv i det minste å holde rutene
- tenk nytt og helhetlig fremfor å prøve å kopiere deler fra andre steder
Har bodd her snart 9 måneder og har gitt opp. Lese rutene er en ting. Gamble på at de stemmer med virkeligheten en helt annen. Ikke uvanlig å vente 20-30 min på en buss som skal kjøre med 15 min intervall.
Det beste tips for å reise kollektivt i Bergen er å ha nok strøm på telefonen.
Andreas
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 21:39
Mange bra kommentarer her:-)
Alf Otto: Er enig i at ruteheftene til Colombus ser mer ryddig ut.
Haakon Halvorsen: Takk for det! Enig i forslaget ditt. Jeg tror den eneste muligheten er å kaste det som foreligger og begynne på nytt. Rutetabellen bærer tydelig preg av at malen ikke passer til formålet.
Ronny-André Bendiksen: Ja, synes også disse rutene er mye bedre enn Tide sine.
Mads I og Andreas Ringdal: At rutetabellene stemmer med virkeligheten er noe man bør kunne forvente. Har sett flere eksempler på rushtidsruter som viser at bussen faktisk bruker lengre tid på tider det er mye trafikk.
Bra?
0
0
February 21st, 2010 at 23:40
Jeg har bodd i Bergen i snart 4 år, og skjønner ikke et kvidder av bussrutene. Når eksamen nærmer seg så er det ikke selve eksamen jeg får angst av, det er bussen jeg må ta til eksamensstedet …
Bra?
0
0
February 22nd, 2010 at 14:45
Disse tabellene er vel laget for bussjåføren og selskapet:-)
Bra?
0
0
February 22nd, 2010 at 16:42
Tatt fullstendig på kornet, Eli – men pass deg nå; Nå får du vel snart en henvendelse om å lage nye bussruter!
Og til Tore nest nederst her; Å nei da, de er nok ikke laget for bussjåførene heller. De gangene jeg har bedt en bussjåfør om hjelp til tolkning, har de gått fullstendig i stå …og sånn sett, er nok jeg skyld i noen minutters forsinkelse på den konkrete bussruten. Be’klagar!
Bra?
0
0
February 22nd, 2010 at 21:25
Vegard Olsen: Jeg smilte av kommentaren din, men egentlig er det tragisk at det skal være så vanskelig. Dette har også med mangel på universell utforming å gjøre. Til trøst for deg og alle andre som har problemer med å lese bussrutene i Bergensområdet; Det er bussrutene det er noe i veien med, ikke deg.
Tore: Man skulle nesten tro det, men bare se kommentaren til Astrid.
Astrid: Tusen takk for det! Hadde vært gøy å få i oppdrag å lage nye bussruter:-)
Bra?
0
0
February 23rd, 2010 at 18:43
Noen har tatt saken i egne hender
http://www.ba.no/nyheter/politikk/article4990610.ece
Bra?
0
0
February 23rd, 2010 at 22:20
Jepp, den var veldig bra. Har lagt inn plakaten under relaterte lenker.
Bra?
0
0
March 1st, 2010 at 10:05
Som kartoman synes jeg det er ganske rart at de ikke bruker flere kart i rutepresentasjonene. Hver rute burde ha et kart, det burde være oversiktskart over alle rutene samt hendige web-løsninger for lettere å finne rutetider. I tilegg må vel noen kunne lage en mobil-app som gir busstider og kart i samme bilde?
I oslo har http://trafikanten.no/ noen gode løsninger, de har også en mobil-app man kan bruke. Kan ikke halle ha en slik?
Bra?
0
0
March 1st, 2010 at 13:39
Bussrutene i Bergen er laget for folk som tar den samme bussen hver dag.
Her om dagen skulle jeg ta buss til en plass jeg ikke vanligvis reiser med buss. Detektivarbeidet som skulle til for å finne når, hvor og hvilken buss tok i overkant av en halvtime, og gikk omtrent slik:
- Prøv å søke på tide.no
- Gi opp å søke på tide.no
- Åpne Googles street view i nabolaget dit jeg skulle og “vandre” gatelangs på jakt etter et busstopp der rutenummer var synlig. Jeg fant et der jeg kunne se at nummeret var ensifret, så da var jeg nede i 9 alternativ.
- Gå til tide.no for å laste ned en pdf(!) som inneholder ruter for de ensifrede bussene.
- Skriv inn de (for meg) obskure navnene i traséene til rute 1-9 i google maps og se hvilke som ligger i noenlunde riktig retning.
- Tropp opp på busstoppet med kryssede fingre og skjelvende knær og vent på den utkårede bussen.
Jeg kom jo fram, ikke dårlig bare det. Hadde til og med flaks nok til å trykke på stoppknappen på riktig tidspunkt
Bra?
0
0
March 1st, 2010 at 15:47
Helge Astad: Bruk av kart er en mulighet som vil gjøre det lettere å finne ut av bussrutene.
Kjetil Thuen: Ja, det hjelper på lesingen og forståelsen av bussruten hvis dette er noe man gjør ofte. Din “arbeidsprosess” viser hvor komplisert det er å finne ut av det når man ikke er kjent med byen og med bussrutene fra før.
Via en kollega har jeg en oppfordring til dere som bor i Bergen: Start en grassrotaksjon som går ut på å navngi alle busstopp uten navn og henge opp navneskilt på disse. Noen som tar utfordringen? Det burde være et overkommelig sted å begynne:-)
Bra?
0
0
March 2nd, 2010 at 11:10
Alexander Nossum, PHD-student ved NTNU holder på med flere prosjekter som blant annet omhandler bussruter. Ser ganske flott ut! http://blog.eksplisitt.net/2010/02/bus-map-interface-revisited/
Bra?
0
0
March 2nd, 2010 at 11:22
Hadde gleden av å ta buss i London i høst. Det tok 30 min å glo litt på ruten, så på kartet, og var raskt inni systemet. Er fra litt utenfor sentrum og vet ka hælvette som venter viss en skal ut å ta ny buss, og har nå en kjæreste fra Hamar som eg av og til må prøve å finne riktig rute til, som er en ganske stor utfordring for eg kan ikkje alle veiene rundt Landås. Ser ut til at tide har kjøpt inn nye busser for tiden med mulighet for å vise navn på neste stopp. Krysser fingrene for at dette kommer på plass med bybanen. Men med tide vet man aldri. Studerer ved Kunsthøgskolen i Bergen visuell kommunikasjon og kunne vært en interessant oppgave å designe et nytt rutesystem.
Bra?
0
0
March 2nd, 2010 at 11:27
Takk for formidling av busskartprosjektene!
Bussruter er som det illustreres i artikkelen, påfallende dårlig til å gi målgruppen det de virkelig trenger. Bussorakelet er en naturlig språk maskin som skal hjelpe på dette (teamtrafikk.no). Dessverre er denne kun tekstbasert. Kart som interface er antatt å være en mulighet for bedre bussruteoppslag. Prosjektene vi holder på med dreier seg rundt ulike løsninger på dette. Alle som er interesserte i dette prosjektet kan kontakte meg, enten for å bidra eller for mer informasjon! alexander . nossum (at) ntnu.no
Bra?
0
0
March 2nd, 2010 at 13:45
Det som også hadde hjulpet var kart! Da jeg som nyinnflyttet gikk på busstasjonen og ba om et kart, bare lo damen av meg. Og kartene på tide.no ser sånn ut: http://www.web2051.no/bin/tp/help.exe/on?tpl=map&L=vs_gaia&application=DIRECTIONS&gisRequestType=4&REQdMapRoute0Location0X=0&REQdMapRoute0Location0Y=0&REQdMapRoute0Location0Name=NESTTUN&REQdMapRoute0Location0Marker=2&seqnr=1&ident=
Bra?
0
0
March 2nd, 2010 at 16:18
Det er tydelig at dette temaet engasjerer mange!
Helge Astad: Takk for tipset! Prosjektet ser kjempeinteressant ut.
Jørgen Håland og Alexander Nossum: Kanskje dere skal slå deres kloke hoder i hop?
Ragnhild: Enig med deg at kart hjelper, forutsatt at de virker…
Bra?
0
0
March 4th, 2010 at 19:01
“Klarer du å finne ut hvordan du kommer deg fra Nesttun til Hatland ungdomsskole innen kl 09.30?”
Null problem. Ta buss 390/900 fra Nesttun kl. 08:10, ankomst Hatland ungd.skole 09:24.
God tur.
Bra?
0
0
March 4th, 2010 at 22:58
Mon tro hva som skjedde med denne godbiten fra 2004?
http://www.hordaland.no/upload/Samferdsel/Kollektivtransport/4078400_q_bergen_flatten_internett.pdf. En oppdatering av denne hadde nok vært mer anvendbart enn de trendy “metro”-kartene som Skyss planlegger..
Bra?
0
0
March 5th, 2010 at 15:43
Passasjer: Ser ut som om du er den eneste som har klart det så langt:-) Må man bytte buss i Arna tro?
Berit: Hadde vært spennende å se “metro”-kartene til Skyss.
Bra?
0
0
March 5th, 2010 at 18:13
Skyss kommer nok til å kjøre samme stil i Bergen som ellers i Hordaland. Eksempel fra Voss: http://www.skyss.no/Global/Kart/Linjekart_Voss_2603.pdf
Bra?
0
0
June 25th, 2010 at 11:01
Skyss har ikke tatt seg bryet med å gjøre sine ruter bedre enn Tide sine: http://www.skyss.no/Global/Bussruter/Arna%20og%20Osterøy%20260610/200-900_Osteroy-Arna.pdf. Håper dette bare er en midlertidig løsning for sommeren!
Bra?
0
0
June 25th, 2010 at 14:37
Dette så ikke særlig mye bedre ut, nei.
Bra?
0
0
July 1st, 2011 at 23:57
Gode nyheter! Skyss har forbedret presentasjonen av rutetidene betraktelig, rutetabellene er mye mer oversiktlige nå enn tidligere: http://www.skyss.no/PageFiles/1958/Bergen_Sommerrute-juni2011_web.pdf
De problemene som gjenstår, er mest problemer knyttet til selve rutetidene. Da tenker jeg for det meste på at det er for mange avganger som “avviker” fra “normalavgangene”. Disse “avvikende” avgangene må enten markeres med fotnoter, som det fortsatt er for mange av, eller at det er “tomme” felter i rutetabellen. Begge deler er uheldige og gjør rutetabellene uoversiktlige og gjør kollektivtrafikken uforutsigbar. I tillegg bør det legges inn flere passeringstider (“ca. reisetid i minutter”). Men ting går, såvidt jeg har oppfattet, i riktig retning, både når det gjelder presentasjonen av rutetidene og også selve rutetidene. Forhåpentligvis blir det bra til slutt!
Bra?
0
0
July 4th, 2011 at 12:36
Takk for oppdateringen. Gode nyheter at rutetabellene er forbedret. Er enig med deg i at en del gjenstår. Fotnoter gjør tabellene vanskeligere, men jeg finner heldigvis ikke igjen pilene og strekene jeg beskrev i dette innlegget.
En liten forbedring til pdf-filen hadde vært å ikke ha ruter på høykant, men helst ville vi jo hatt rutetidene i brukervennlig, søkbart format på websiden. Vi brukte søket i en demo av brukertesting tidligere i år og fant ut at det hadde en del svakheter, spesielt den engelskspråklige versjonen. Håper også at det blir bra til slutt:-)
Bra?
0
0