Publiseringsløsninger er i sin natur generelle. Derfor passer de til mye, men vil aldri være perfekt til ditt bruk rett ut av esken. Om du skal bruke et CMS system for dine nettsider så gå ikke i fella og tro at standardinnstillinger og menyforslag er gode og brukervennlige.

Ofte seg jeg nettsider som har enten tomme sider (…Her kommer snart innhold om våre produkter og tjenester…) eller sider som har fylt to menynivåer med bare svada – fordi man har valgt minste motstands vei når IT har installert nytt CMS system og gått for en innholdsstrategi basert på forslaget fra leverandøren. Jeg kaller det ”mal-syken” når malen får diktere informasjonsarkitekturen.

Som regel tilbyr CMS systemer to menynivåer, en toppnivå meny øverst på siden, med tilhørende undermeny som ofte finnes på venstre side. Det kan se slik ut:

Figur 1

Figur 1

Forsiden er som oftest lik alle andre sidemaler. Hva skal man så fylle forsiden med? Istedenfor å pumpe ut meningsløse nyheter (som CMS-systemer er gode til) kan man fylle forsiden med noe spennende. Men hva er spennende for kundene dine? Hvis du har et søkefelt på din side er du heldig, da finner du svaret i søkeloggen. Søkefrasene i loggen inneholder ord som forsiden din bør inneholde. Har du ikke tilgang på søkeloggen kan du for eksempel ta for deg ulike målgrupper for nettsidene dine. Så må du prioritere hvilke målgrupper som er viktigst for deg, deretter kan du analysere hvilke oppgaver de vil ha svar på når de besøker dine sider.

For en nettbutikk er sannsynligvis konkrete navn på produkter en fin plass å starte. Ikke vær fristet til å kategorisere. Selger du TV’er eller ”lyd & bilde”? Sannsynligheten er stor for at brukere som ser ordet TV forstår at du også selger scartkabler og videokameraer, men det er ikke sikkert de ville ha forstått det samme dersom du hadde fokusert på kategorien ”lyd & bilde”. Ikke ta mitt ord på det, men spør 5 personer om hva de mener “lyd & bilde” vil si.

Så hva gjør man? Du kan jo f.eks. våge å være annerledes.

Det er ingen grunn til at forsiden din behøver å inneholde særlig mer enn det her:

Figur 2

Figur 2

Når man ser på produkter kan den tradisjonelle modellen med nivå 1 på toppen og undermenyer på venstre side være et godt alternativ:

Figur 3

Figur 3

Ett av de mest populære publiseringsverktøyene er Microsoft Sharepoint. Vil du vite mer om skreddersøm av publiseringsverktøy og hvordan du kan sette sharepoint på plass til å jobbe for deg og ikke omvendt bør du ta en titt på Eli Toftøy Andersens foredrag på Yggdrasilkonferansen i Oktober. Det vil også være en workshop om venstremeny er gammeldags, og flere foredrag om publiseringsløsninger.

Bra artikkel? Bånn i bøttaDårligHelt greitBraDritbra!
Loading ... Loading ...

3 Responses to “Vi vil ha INNHOLD! Ikke gjør som CMS’en din sier”

  1. Victoria Terese Pettersen Says:

    Jeg er helt enig! Sykdommen å ha “Velkommen” og annet bla, bla på forsiden er grusom. Vi vil ha produkter med engang og vi vil ha det beste og mest populære produktet rett i fleisen! Vi vil ikke lete. Design og brukervennlighet skal være enkelt og lekkert, ikke komplisert og vanskelig å finne.

    Har du fortalt brukeren i en link eller overskrift at her finner du innholdet, så må du vise dem innholdet!

    Som Gerry McGovern forklarte på Webdagene08; ”Kill your content or make killer content!” Bruk tid på å lage bra innhold som brukeren vil ha, ikke bruk tid på å drepe ditt eget innhold,

    Bra? Thumb up 1 Thumb down 0

  2. Jon Gunnar Wold Says:

    Kom gjerne med eksempler her som kommentarer. Hvor er alle disse fæle forsidene når man trenger dem :-)

    Så mange forsider har også doble linker. Se f.eks. PSdata.no: Forsiden og menyen er lik. Hvorfor ha menyen på forsiden? Komplett.no: samme greie, men meny på toppen og meny til venstre er akkurat det samme. Våg å la forsiden være annerledes.

    Bra? Thumb up 0 Thumb down 0

  3. Jon Gunnar Wold Says:

    I all enkelhet har publisert en veldig bra artikkel om samme tema: http://www.iallenkelhet.no/ikke-la-publiseringsløsningen-styre-innholdet

    Bra? Thumb up 0 Thumb down 0