Peter Merholz interviews Don Norman

I august i år deltok Ram Yoga og undertegnede på den store årlige konferansen for brukeropplevelse i San Francisco. Dette sammendraget fra konferansen kan neppe kalles “live-blogging” siden det kommer først nå, men inneholder likevel en del nyttige tips for dem som ikke var med på konferansen. Konferansen holdt et svært høyt nivå og rammen rundt arrangementet var upåklagelig. Foredragsholderne kom fra mange forskjellige bransjer. Felles for dem alle var fokuset på brukeropplevelse. 500 designere og usability-spesialister fra hele verden deltok på konferansen.

Grunnleggende teknikker innen brukeropplevelse

Første dag av konferansen var satt av til grunnleggende teknikker innen brukeropplevelse. Leah Buley fra Adaptive Path, arrangøren av konferansen, holdt det inspirerende foredraget Being a UX team of one, en situasjon de fleste av konferansedeltakerne kjente seg igjen i. Fasilitatoren Sarah Nelson gjorde en glimrende jobb med å få frem hva vi kunne lære av den kreative teknikken til den eksperimentelle teatertruppen The NeoFuturists.

Brukeropplevelse som kjerneverdi

User Experience is in our Mission Statement | Scott Griffith, CEO of Zipcar
På dag to fikk vi høre om ZipCar, et firma der brukeropplevelsen er selve kjerneverdien i alt de gjør. Firmaet driver et bilkollektiv der det skal være så enkelt som overhode mulig å reservere og hente ut en bil. Et annet selskap som imponerte med sitt fokus på brukerinvolvering var Megaphone. De har laget et konsept med mulighet for flere samtidige brukere å benytte mobiltelefonen som fjernkontroll og mentometerknapp på storskjerm på et offentlig sted. Tjenesten ble demonstrert live i salen.

Inspirasjon fra spilldesign

Dag tre var fokus ”play and immersion”. Spilleksperten Jane McGonigal kom med påstanden ”reality is broken” og viste til at spill ofte gir deltakerne bedre instruksjoner, bedre tilbakemeldinger, bedre følelser og bedre kommunikasjon enn det virkelige liv. De 30 siste årene har spillindustrien brukt tid på å få spillene til å bli mest mulig realistiske. De neste årene vil vi se eksempler på hvordan virkeligheten etterligner spill. Nettstedet Chorewars er bygget på dette prinsippet. Her blir husarbeid til en lek!

Fremtidens grensesnitt

På konferansens siste dag var hovedfokuset på fremtidens grensesnitt. Foredragsholderne snakket om overgangen fra Graphical User Interface (GUI) til Natural User Interface (NUI), om hvordan bevegelse kan styre kommandoer, robotdesign og mye mer. Det er faktisk så mye som skjer på dette området at Dan Saffer, ekspert på bevegelsesstyrte grensesnitt, proklamerte at vi er midt oppe i en revolusjon når det gjelder interaksjonsdesign.

UX Week gav mersmak

UX Week 2008 var en fantastisk opplevelse for oss som er opptatt av brukeropplevelse. Vi snakket med fagfolk fra hele verden og har knyttet nye kontakter i det internasjonale fagmiljøet for brukeropplevelse. Konferansen gav inspirasjon, kunnskap, kreativitet og mersmak. Vi drar gjerne tilbake neste år.

Her kan dere se hva noen av de andre konferansedeltakerne syntes:

[flickr video=http://www.flickr.com/photos/elitatt/2829838523/]

Mer info

 

Skrevet av: Eli Toftøy-Andersen.

Bra artikkel? Bånn i bøttaDårligHelt greitBraDritbra!
Loading ... Loading ...

2 Responses to “Faglig påfyll i San Francisco, reisebrev fra UX Week 2008”

  1. Lars K Says:

    Takk for at dere deler dette :)

    Bra? Thumb up 0 Thumb down 0

  2. Eli Toftøy-Andersen Says:

    Bare hyggelig:-) Ser at det nå også er lagt ut noen videoer fra konferansen på http://www.uxweek.com. Her kan du blant annet se Jane McGonigal i aksjon.

    Bra? Thumb up 0 Thumb down 0